המתחרים שלכם פעילים בדיגיטל? ככה תלמדו מה הם עושים

חלק מהמתחרים שלנו פעילים ותיקים בדיגיטל, אז למה לא ללמוד מהם? ללמוד מהטעויות שהם עשו (ואולי עדיין עושים), להבין מיהן פלטפורמות השיווק שמביאות להם הכי הרבה טראפיק לאתר, לאמוד את כמות היוזרים והאינטראקציה שהם מקבלים באתר וברשתות החברתיות ועוד. 

כמובן שתוך כדי המסע החקר הזה, נבין מי באמת המתחרים הכי חזקים שלנו. אלו שמקבלים את מירב החשיפה והאינטראקציה מנתח השוק הרלוונטי לכם (אולי אפילו תופתעו לגלות כי מתחרה שהמעטתם בערכו למעשה הרבה יותר מצליח ממה שחשבתם).  

מחקר מתחרים באמצעות כלי מחקר ברשת

כמובן שאנחנו לא מצפים מכם ללכת ולתצפת על המתחרים שלכם 🙂 כלומר לא באופן מילולי. היום קיימים ברשת כלים רבים (חינמיים ובתשלום) אשר מאפשרים לנו להציץ אל מאחורי הקלעים של אתרי האינטרנט והנכסים הדיגטליים של המתחרים שלנו. בהמשך המאמר אנחנו נסקור את הכלים שאנחנו הכי אוהבים להשתמש בהם. 

מקורות הגעה וכמות היוזרים באמצעות Similarweb

 היא חברה ישראלית אשר הוקמה ב-2007 במטרה לאפשר ניטור ומחקר של אתרי אינטרנט ואפליקציות. כיום יש לחברה מספר מוצרים לאפיקי מחקר שונים אשר הרלוונטים ביותר עבורנו הם תוסף הכרום (חינמי לחלוטין) והמנוי של אתר SimilarWeb אשר מאפשר מחקר מעמיק עם יותר פיצ'רים מתוסף הכרום.

מה נוכל ללמוד באמצעות תוסף הכרום החינמי של SimilarWeb? 

  1. Global Rank – המדד הזה מצוי אצל כלי ניתוח רבים באונליין. הוא למעשה מודד ומעניק ציון לכל אתר על פי הטראפיק והאינטראקציות אשר מתבצעות בו. רוצים לנחש למי יש את הציון 1? ל-Google כמובן 🙂
  2. Country Rank – בדומה ל-Global Rank גם כאן יש ציון לכל אתר על פי הטראפיק והאינטראקציות בו רק הפעם עבור מדינה ספציפית ולא ברמה עולמית.
  3. כמות יוזרים חודשית – כמות היוזרים החודשית היא מידע חשוב שמספר לנו כמה 'עיניים' למעשה נחשפות אל המתחרה שלנו. נכון, מהנתון הזה לבד אנחנו לא באמת יכולים ללמוד על איכות היוזרים וכמובן שלא על אחוז ההמרה שלהם באתר, אבל יחד עם פרטי מידע נוספים, הוא יכול לתת לנו תמונה טובה של מיקום המתחרה ביחס אלינו ולמתחרים אחרים. 
  4. זמן שהייה ממוצע באתר – הנתון הזה כבר חושף בפנינו יותר מידע אודות איכות הקהל. מן הסתם, קהל שלא רלוונטי ואיכותי לתוכן האתר יהיה בעל זמן שהייה נמוך, ככל שזמן השהייה הממוצע באתר גבוה יותר, אנחנו יכולים להסיק כי היוזרים שמגיעים אליו, איכותיים יותר (גם כאן יש הסתייגות היות ואנחנו לא באמת יודעים מה אחוז ההמרה, אך אנחנו כן יכולים להסיק שהם מתעניינים בתוכן שנחשף אליהם באתר זה).
  5. מספר ממוצע הדפים בהם ביקרו היוזרים – מדד זה מונה בפנינו בכמה דפים בתוך האתר ביקרו היוזרים. גם כאן, ככל שהממוצע דפים גבוה יותר אנחנו יכולים להסיק שהיוזרים התעניינו בתוכן הנמצא באתר ולכן גלשו בעוד ועוד דפים וצרכו את המידע הרלוונטי עבורם. יוזר אשר מגיע לאתר שאין לו בו מידע רלוונטי, ככל הנראה לי ימשיך לדפדף ביותר מדף אחד או שניים. 
  6. אחוז נטישה – אחוז זה משכלל מספר פרמטרים יחד לכדי מספר אשר משקף את רמת העניין של היוזר באתר. הוא מורכב בין היתר מממוצע דפי הביקור, כמות האינטראקציות באתר ועוד. ככל שאחוז הנטישה נמוך יותר, מצב האתר טוב יותר 🙂 כלומר, היוזרים שהו בו יותר זמן וביצעו יותר אינטראקציות. 
  7. אחוזי ביקורים מארצות שונות – נתון זה מאוד חשוב עבור חברות אשר לקוחותיהם נמצאים ביותר ממדינה אחת או עבור חברות אשר רוצות לצאת עם מוצר לשוק חדש בעולם. כמובן שיש לקחת בחשבון שכמות גדולה של יוזרים ממדינה מסוימת יכולים להעיד גם על פעילות שיווקית ממוקדת באותה מדינה, מה שגם חושף בפנינו את 'הקלפים' של המתחרה. באמצעות הצלבה של נתונים נוספים נוכל אולי לגלות שוק גלובלי חדש שמאוד מתאים למוצר או השירות שלנו.  
  8. אחוז ביקורים ממקורות הגעה שונים לאתר – מידע זה הוא מאוד חשוב כשזה מגיע לפעילות השיווקית העתידית שלנו, כאן אנחנו יכולים ללמוד מאיפה מגיעים מירב היוזרים של המתחרים שלנו (גוגל, סושיאל, אימייל וכו'). כמובן שבדומה לסעיף 7, גם כאן השקעה גדולה יותר באפיק מסוים יכולה להביא לאחוז ביקורים גבוה יותר ממקור מסוים.
  9. טראפיק אורגני וממומן – נוכל לראות כמה מהטראפיק הגיעה בצורה אורגנית, כלומר ללא עלויות מדיה אשר משולמות ישירות לפלטפורמות השיווק השונות, וכמה מתוך הטראפיק הוא ממומן וכן הושקעו בו כספים. טראפיק אורגני לרוב נחשב איכותי יותר מטראפיק ממומן, אך זה לא ב-100% מהמקרים וזה מאוד תלוי בטיב הקידום הממומן וגם בפעולות אקטיביות של השיווק האורגני. 
  10. אחוז ביקורים מרשתות חברתיות שונות – מידע מאוד חשוב כדי להבין אילו פלטפורמות שיווק חזקות וחמות יותר אצל המתחרים שלנו.
  11. מתחרים – יתרון חזק מאוד של כלי הניתוח שהם נותנים לנו חשיפה למתחרים שאולי לא הכרנו לפני כן. הניתוח של Similarweb יודע למעשה להראות לנו לינקים לאתרים של מתחרים נוספים. 
  12. אפליקציות – במידה ויש אפליקציות שקשורות לאותו מתחרה, בהן הוא מקדם או אשר מפנות אליו, נוכל לאתר אותן גם כן. זה יכול לחשוף בפנינו שת"פים של המתחרה או כלים שהוא פיתח ולא ידענו עליהם קודם לכן. 
  13. הפניות – אילו אתרים מפנים יוזרים אל האתר הנוכחי? נוכל לגלות גם כאן שת"פים, כתבות באתרי תוכן וחדשות שעשו על המתחרה שלנו ועוד. 
  14. תחומי עניין של היוזרים באתר – ממש כמו שזה נשמע, נוכל לראות במה מתעניינים היוזרים אצל המתחרים שלנו. מידע זה יכול לעזור לנו לבסס את הפרופיל לקוח פוטנציאלי שכבר בנינו לנו ואולי לעזור לנו לבנות אחד חדש.

מיפוי פעילות בפלטפורמות השיווק השונות

אחרי שגילינו באמת המון מידע על האתר והתנועה אצל המתחרים שלנו, כדאי שניקח את המידע שגילינו ונחקור אותו לעומק. במידה ומצאנו כי יש פלטפורמות שיווק אשר הביאו את מירב הטראפיק לאתר של המתחרים, כדאי מאוד שנלך אליהן ונבדוק מה עושים אותם מתחרים בפלטפורמות הללו.

נרצה לראות את מדד הפעילות בדפים העסקיים, האם יש הרבה תגובות לפוסטים? האם יש תוכן שמתעדכן בהן באופן שוטף או שהפוסט האחרון שעלה היה כבר לפני יותר מחצי שנה (במקרה הטוב). מה השפה הטקסטואלית והויזואלית שהמתחרה משתמש בה? האם היה שינוי בשנה האחרונה? במידה וכן נוכל לחקור מה היה לפני השינוי ואולי להתחקות אחרי נתונים ויזואליים שעבדו פחות טוב למתחרים שלנו, וללמוד מכך לגבי השפה הויזואלית שלנו (כנ"ל לגבי השפה הטקסטואלית). 

כלי מחקר מתחרים נוספים

המחקר כמובן לא נגמר כאן ויש עוד כלים רבים ומגוונים אשר מאפשרים לנו למדוד אספקטים שונים גם של השוק וגם של המתחרים שלנו. רגע לפני שאנחנו מסיימים, כן חשוב לנו להזכיר שני כלי רשת נוספים אשר משרתים אותנו באופן קבוע. 

Semrush

מאפשרת לנו לעשות מחקר מאוד מעמיק גם על טראפיק שמגיע לאתר של המתחרים אך בנוסף גם על תוכן שיווקי, מילות מפתח, קידום ממומן ומידע נוסף אודות הפעילות השיווקית של המתחרים שלנו. 

Ahref

כלי מעולה עבור ניתוח SEO של המתחרים שלנו. הכלי מאפשר לנו לנתח את מילות המפתח האורגנית אשר הביאו את הטראפיק האיכותי ביותר למתחרים שלנו, הוא מאפשר לנו גם להבין תחת קטגוריה מסוימת אילו מילות מפתח קלות יותר לקידום אורגני ואילו כבר בשימוש רב מידי ובעלי תחרות גבוהה יותר.

מצאתם ערך במאמר? שתפו אותו עם חברים וקולגות

הירשמו לניוזלטר החודשי שלנו

מבטיחים לעדכן רק במה שחשוב באמת!

מאמרים נוספים

רוצים להתחיל דרך חדשה
לקידום בדיגיטל?

מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם

דילוג לתוכן